
Γενικές οδηγίες εκπαιδευτικών που εξετάζουν προφορικά μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γυμνάσιο
επιμέλεια: Κυριακίδη Αικατερίνη Ειδική παιδαγωγός-Κοινωνική λειτουργός

Προφορική ανάγνωση κειμένου και ερωτήσεων του εξεταστικού δοκιμίου
Σταδιακή ανάγνωση των ερωτήσεων και επεξήγηση με απλά λόγια (όχι ταυτόχρονη επεξήγηση όλων των ερωτήσεων).
Κατανόηση κειμένου στο εξεταστικό δοκίμιο
- Να δίνονται πλαγιότιτλοι σε κάθε παράγραφο του κειμένου ή κάθε φορά που εισάγεται νέα ιδέα, νοουμένου ότι αυτό δεν αποτελεί μέρος της εξέτασης.
- Μετά το/α κείμενο/α να δίνεται περίληψή τους, σε περίπτωση που η περίληψη του
- κειμένου δεν αποτελεί μέρος της εξέτασης. Η περίληψη μπορεί να δίνεται με μεγαλύτερα γράμματα, και με μεγαλύτερα διαστήματα μεταξύ των λέξεων στα παιδιά που το έχουν ανάγκη.
- Να υπογραμμίζονται λέξεις ή φράσεις κλειδιά.
Μορφή ερωτήσεων των διαγωνισμάτων και εξετάσεων
- Οι ερωτήσεις του κειμένου να μπορούν να απαντηθούν από την περίληψη που θα δίνεται (όπου είναι δυνατόν).
- Οι ερωτήσεις να είναι μονοσκελείς, να έχουν δηλαδή μόνο ένα ζητούμενο.
- Αν χρειάζεται να δοθούν περισσότερες από μια απαντήσεις σε μια ερώτηση, να υπάρχει σαφής καθορισμός χώρου των ζητουμένων.
π.χ. Να γράψετε δύο (2) αίτια της Γαλλικής Επανάστασης:
α...................................................................................................................
β...............................................................................................................
- Να αποφεύγονται δυσνόητες λέξεις για το επίπεδο αυτών των παιδιών. Αν είναι αναγκαίο όμως να καταγράφονται/αναφέρονται, να επεξηγούνται με απλό τρόπο σε αυτά τα παιδιά.
- Στις περιπτώσεις που οι ερωτήσεις περιλαμβάνουν αριθμούς και ονομασίες, θα πρέπει να δίνονται με μορφή ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής. Η επιλογή των απαντήσεων να μην έχει σκοπό να μπερδέψει του μαθητές, αλλά να τους βοηθήσει να ανακαλέσουν στη μνήμη τους εύκολα τις ζητούμενες πληροφορίες.
- Να χρησιμοποιείται η αντιστοίχιση ή συμπληρώματα λέξεων ή φράσεων για τα παιδιά που δεν μπορούν να αποτυπώσουν τη σκέψη τους σε συνεχή γραπτό λόγο.
- Στις ερωτήσεις ανοικτού τύπου, να ορίζεται ο αριθμός των στοιχείων που ζητούνται και η έκταση του χώρου της απάντησης.
π.χ. Από την Ιστορία Β΄ Γυμνασίου:
Να γράψετε σύντομο κατατοπιστικό σημείωμα για τα θέματα
(1.Ορισμός, 2.Τρόπος διοίκησης, 3. Οργάνωση, 4. Λειτουργία):
1.Ορισμός:................................................................................................
2. Τρόπος διοίκησης:....................................................................................
Να δίνονται γραπτώς παραδείγματα απάντησης σε ερωτήματα/ασκήσεις, όπου είναι δυνατόν.
- Η γραπτή αξιολόγηση με εξεταστικά δοκίμια να μην αφήνεται στο τέλος κάθε τετραμήνου, έτσι ώστε η εξεταστέα ύλη να είναι μικρότερης έκτασης.